Na czym polega i dla kogo jest przeznaczony masaż sportowy?

Prawie każdy z nas marzy o wytrenowanym, idealnym ciele i doskonałej kondycji bez żadnych komplikacji zdrowotnych. Do tego potrzebny jest intensywny trening kilka razy w tygodniu po kilkadziesiąt minut, odpowiednia dieta i regeneracja organizmu. Łatwo się mówi, ale trudniej realizuje to w praktyce. Ważne jednak, szczególnie w przypadku zawodowych sportowców, aby zdawać sobie sprawę co nam służy i pomaga w uzyskiwaniu coraz lepszych wyników i pokonywaniu własnych słabości. Sukces nie zależy tylko od samych treningów, bez odpowiedniego przygotowania może zakończyć się kontuzją. Masaże sportowe świetnie potrafią podnieść poziom regeneracji mięśni i i uzupełnią każdy trening.

 

Nie zastąpią samego treningu, lecz podniosą poziom jego skuteczności oddziaływaniem na mięśnie. Jest elementem profesjonalnego treningu, ale powinni też z niego skorzystać sportowcy-amatorzy. Masaż pomaga w likwidacji zakwasów, napięć mięśniowych, a także pomaga w szybszej rehabilitacji kontuzji. Innych wyników masażu będziemy oczekiwać u zawodników przed zawodami, innych w trakcie treningów. Dlatego też, w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać, istnieje wiele technik stosowanych w masażu sportowym. Możemy dobrać formę masażu (np. masaż przed-wysiłkowy, przedstartowy, powysiłkowy), jego intensywność, czas trwania oraz które partie ciała chcemy poddać masażom. Do najbardziej pożądanych, pozytywnych wyników masażu należą rozluźnienie tkanek miękkich, jak mięśnie czy więzadła, utrzymanie elastyczności ciała, a przed startem zawodników, masaż pomaga w rozgrzaniu i ożywieniu poszczególnych mięśni, co może zapobiec ewentualnym kontuzjom. Wszystko to sprawia, że sportowcy są wstanie osiągnąć jak najlepsze wyniki, a co za tym idzie większe sukcesy. Czym masaż sportowy różni się od innych technik masażu? Od masażu regeneracyjnego przede wszystkim intensywnością masażu, ponadto działa głównie na mięśnie które najintensywniej pracują i można stosować go częściej niż 1-2 razy w tygodniu. Masaż sportowy przypomina masaż izometryczny, ponieważ pomaga w rozbudowie i przyroście masy mięśniowej, wzmacnia siłę i wytrzymałość, oraz redukuje zbędną tkankę tłuszczową. W zależności od intensywności i czasu treningów możemy poddać masażowi najbardziej przepracowane mięśnie przez 10-15 minut, masaże klasyczne zazwyczaj trwają dużo dłużej. Masować możemy praktycznie wszystkie mięśnie naszego ciała, oczywiście te dostępne. Jedyną sytuacja kiedy należy unikać masażu jest stan zapalny mięśni, wtedy zazwyczaj mięśnie są chłodzone poprzez specjalne okłady, a do masażu wracamy dopiero gdy zapalenie minie.

 

Przed rozpoczęciem masażu wykwalifikowany masażysta lub fizjoterapeuta powinien przeprowadzić wywiad z pacjentem, aby uzyskać informacje niezbędne do dobrania odpowiedniej techniki, czasu i intensywności masażu. Ocenia też stan mięśni i stawów co jest niezbędne do kwalifikacji danej osoby do masażu sportowego. W praktyce najczęściej masaże tego typu stosuje się raz w tygodniu. Sportowcy zawodowi stosują masaże kilka w tygodniu, by jak najlepiej przygotować swoje ciało do zawodów i zminimalizować efekty przetrenowania. Również w warunkach domowych można się pokusić o krótkie automasaże przy pomocy takich urządzeń jak rollery czy piłeczki golfowej lub tenisowej. Tego typu masaż można wykonywać częściej samemu w domu jako uzupełnienie treningu.

Autorzy portalu

logo-footer

Strona poświęcona dwóm pasjom, które są obecne w naszym życiu :) Od dawna jest nią sport, a dopiero od kilku miesięcy - podróże! :) Zapraszamy Was do wspólnej wyprawy po zdrowie  i piękne wspomnienia!

Często czytane

Jaki sport dla osób, które mają za sobą choroby układu sercowo -...
Ćwiczenia ze stomią
Wysiłek fizyczny a zdrowie serca

Ceny w Indonezji
Co warto wiedziec o Indonezji przed podróżą?
Batu Secret ZOO - atracja dla całej rodziny!
© Copyright czarterpartner.pl All Rights Reserved.